6. 4. 2020
Ahojky naši milí prvňáčci!
Tak jakpak jste zvládli včerejší výlet za tetou Danou? „Dojeli“ jste až na její chalupu do Orlických hor? A seběhli jste dolů k potoku? Dnes se dozvíte, koho ještě u potoka potkáte a proběhnete se i po lese. Už jste zvědaví ?
Tak si honem otevřeme slabikáře na str. 74 a přečteme si zbývajících 7 řádků. A zkuste to jako včera. Se čtením řádků se poperte sami a teprve až čtení dostatečně procvičíte, přečtěte druhou část textu mamince, bude mít jistě radost, jací jste šikulkové.
Tak co, byli jste pochváleni? Za to, jak umíte hezky samostatně pracovat, vás moc chválím i já. Už se nemohu dočkat, až budeme moci do školy a také mi něco hezké přečtete ze svých knížek. Vím, že budu překvapena, jak vám to hezky jde. Vždyť nyní to je již měsíc, co jsme četli ve škole společně a vaše každodenní pokroky mě vždy moc těšily.
A teď máme před sebou ještě jeden úkol. Ve větách, které jste právě přečetli, podtrhněte všechna slova, která nám říkají, co všechno v lese za chalupou tety Dany roste. To bylo snadné, viďte. Tak slabikář zavři a připrav si písanku.
Včera jsme se na str. 20 učili psát písmenko velké H. Dnes si napíšeme řádek slabik Hy.
Ale nejprve si protřep obě ruce - tak. Teď se hezky rovně posaď, nožky zaboř do podlahy, narovnej hlavu, obě ruce leží na stole, nezapomeň trochu naklonit sešit. Pozor si dej i na správné uchopení pera. A už se můžeš pustit do psaní. První dvě slabiky pečlivě obtáhni, další piš na celý řádek již sám.
Nyní budeme psát jména dětí. Nejprve si stránku přeložením rozdělte na polovinu. Jména Hana, Hela a Heda nejprve obtáhněte a na druhou část stránky (za přeložení) jednou sami napište.
Jméno Hynek máme v sešitech napsané tiskacími písmeny, toto jméno na řádek přepíšeme psacími písmeny 2x. Pokud si nejste jistí, první přepis vám může naznačit tužkou maminka, za přeložení již jméno napište sami.
Tak a teď si chvíli odpočiňte a trochu se posilněte, neboť nás v rámci prvouky čeká další část výletu za našimi předky do minulosti:
Včera jsme si připomněli první čtyři dny pašijového týdne, dnes se zastavíme u dne pátého. Velký pátek je dnem ukřižování a pro věřící tedy dnem smutku nad Ježíšovou smrtí. Lidová vyprávění přisoudila tomuto dni tajuplnou moc. Věřilo se, že se na Velký pátek konají rejdy nadpřirozených bytostí, kouzla, čáry a že se otevírá země, aby vydala své poklady ukryté v hlubinách. Toto vyprávění použil Karel Jaromír Erben do své balady Poklad.
Bílá sobota je dnem světla a poslední den čtyřicetidenního půstu. Vrcholí přípravy na nedělní Boží hod velikonoční, všechny činnosti mají sloužit k očistě duše, těla i příbytků. Doma se uhasínala ohniště a pak je hospodyně znovu zapalovaly žhavými uhlíky z posvěcených ohňů pálených před kostely. Nové ohně symbolizovaly nový život. V tento den se také „z Říma navracejí“ zvony a opět se rozezní v plné kráse.
O Velikonoční neděli pak bývala na slavnostním stole hojnost pokrmů, naši předkové si po dlouhém půstu dopřávali rozličné tradiční dobroty. K velikonoční hostině patří nejrůznější pokrmy z vajec a velikonoční nádivka, podávaná se salátem z hořkých bylin. Na stole neměl chybět ani mazanec sypaný mandlemi nebo velikonoční věnec zdobený malovanými vejci a pentlemi. Dnes symbolicky pečeme a zdobíme sladkého beránka.
Pondělí velikonoční je u nás nejvýznamnějším dnem velikonočních svátků. Mimocírkevní oslavy jsou spojeny s pomlázkou. Již v předkřesťanských dobách byla čerstvým proutkům přičítána čarovná omlazující moc, která měla děvčatům zajistit zdraví, sílu a svěžest. Odměnou za pomlázku byla a stále jsou barvená nebo malovaná vajíčka.
Věříme, že se doma s maminkou do velikonoční výzdoby a příprav také pustíte. Při malování vajíček si v rámci angličtiny zopakujte názvy barev( red - green - yellow - orange - pink – blue).
A co uděláme dnes s matematikou?
Vy, co máte možnost přístupu k internetu, si ještě i dnes samostatně procvičujte číselné řady do 20 a sčítání a odčítání do 10 (to bychom už měli umět bez používání prstíků) na odkazech:
- https://skolakov.eu/matematika-1-trida/ciselna-rada-0-20
- https://skolakov.eu/matematika-1-trida/scitani-a-odcitani-do-10
Pokud tuto možnost nemáte, poproste maminku – až bude vařit oběd či připravovat večeři, aby vám ústně zadala několik příkladů k pamětnému procvičení sčítání a odčítání do 10. Také vám může říkat číselnou řadu od 10 do 20 a jedno číslo vynechat, vy jí pak řekněte, které číslo v řadě chybělo. Maminkám moc děkujeme.
Tak a to je pro dnešek vše.
Mějte se moc hezky a opatrujte se!
Vás i vaše rodiče moc zdraví vaše paní učitelky
D. Živnová a S. Minaříková