21. 4. 2020
Ahojky naši prvňáčci!
Sluníčko se na nás stále usmívá. Po ránu je sice ještě trochu chladněji, ale sluneční paprsky na nás hned po probuzení volají: „Vstávej, honem se pusť do práce, ať si pak můžeš krásný den bezstarostně užít!“
My dnes (ve středu) začneme matematikou. Na str. 46 se pustíme do řešení slovních úloh. V té první pomůžeme Vodněnce spočítat, zda má dost dukátů, aby si mohla koupit puntíkatý šátek.
Nejprve si připomeneme: Z - znamená znázorni
V - znamená vypočítej – zapiš příklad
1 desetidukát vyjádříme číslicí 10, kterou dáme do kroužku
1 dukát vyjádříme jedním malým kolečkem
Víla Vodněnka 10 dukátů měla a 3 dukáty jí vodníček přidal, aby si mohla koupit šáteček.
Na šátek tedy měla 10 + 3 =
Do odpovědi dopište číslo, které jste vypočítali.
V další slovní úloze si za Z namaluj malá kolečka, která budou vyjadřovat počet růžových leknínů a 10 v kroužku za lekníny bílé. Za V sestav a vypočítej příklad a výsledek také napiš do odpovědi.
Máme? Až tak těžké to určitě nebylo a i na dálku jste to jistě všichni zvládli.
Nyní si ještě procvičíme sčítání a odčítání ve cvičení 6 – nic do sešitu nepřepisuj, výsledky piš do učebnice hned za příklady. Až vypočítáš příklady ve cvičení 8, nezapomeň zjistit, kolik je 6 + 4 a pod výsledné číslo dopsat ve vláčku písmenko I.
Na závěr ještě hezky vyzdob šáteček pro vílu Vodněnku.
A teď si můžeš chvíli procvičovat zrakovou paměť (ke každému obrázku najdi správný stín)na odkazu:
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/nez-zacneme-cist/zrakova-pamet/stiny-zviratka/pexeso.html
Při hře pexesa jste si jistě odpočali, tak teď ještě malou svačinku a pak si už připravíme slabikáře.
Ještě než je otevřeme, hezky zřetelně si řekneme Drbu vrbu - drbu vrbu - drbu vrbu - drbu vrbu……..
Kolikrát dokážeš zřetelně říci toto slovní spojení na jedno nadechnutí? Ale pozor, ne abyste u toho modrali!
A teď se zamysli. Kolikaslabičná jsou tato slova? Ano, jsou dvojslabičná. Všimni si, že ale v první slabice chybí samohláska. Jak to je možné? Pokud jste byli ve škole pozorní – a já věřím, že ano – tak si jistě vzpomenete, jak jsme se s podobnými slovy již setkali. Říkali jsme si, že v češtině mohou samohlásku zastoupit takzvané slabikotvorné souhlásky - a těmi jsou souhlásky r a l.
V učebnici na str. 77 máme nahoře na stránce obrázky a pod nimi slova, která slabikotvornou souhlásku obsahují. Na prvním řádku máme slova, ve kterých je slabikotvorná souhláska ve druhé slabice:
ka - pr, me - tr, cu - kr, bo - br
Na druhém řádku je tato souhláska v první slabice:
sr - na, chr - pa, vr - ba, vl - na
Čtení těchto slov si procvič a přečti si i slova, která jsou v barevných sloupečkách. Červenou pastelkou v nich obloučkem označ slabiku se slabikotvornou souhláskou.
A už na nás čeká poslední úkol. Otevři si písanku na str. 23. Včera jsme napsali prvních 5 slov, dnes ji dokončíme.
Slova král, kraj, vlas pečlivě obtáhni a za přeložení 1x napiš.
Na poslední řádek přepište psacími písmeny slova plot a vlas.
Výborně! Pro dnešek máme hotovo.
Pokud máš chuť, můžeš si ještě zahrát na detektiva a hledat ztracené písmenko ve slovech:
a procvičovat skládání slov:
A teď dáme mamince velikou pusu za její pomoc a trpělivost. Maminkám děkujeme i my, bez vás bychom to nezvládly!
Přejeme vám všem hezký den a zdravíme.
D.Živnová a S. Minaříková