21. 4. 2020

Publikováno: 21. 4. 2020

Ahojky naši prvňáčci!

Sluníčko se na nás stále usmívá. Po ránu je sice ještě trochu chladněji, ale sluneční paprsky na nás hned po probuzení volají: „Vstávej, honem se pusť do práce, ať si pak můžeš krásný den bezstarostně užít!“

My dnes (ve středu) začneme matematikou. Na str. 46 se pustíme do řešení slovních úloh. V té první pomůžeme Vodněnce spočítat, zda má dost dukátů, aby si mohla koupit puntíkatý šátek.

Nejprve si připomeneme:      Z  -  znamená znázorni

                                                V  -  znamená vypočítej   –   zapiš příklad

                                                1 desetidukát vyjádříme číslicí 10, kterou dáme do kroužku

                                                1 dukát vyjádříme jedním malým kolečkem

Víla Vodněnka 10 dukátů měla a 3 dukáty jí vodníček přidal, aby si mohla koupit šáteček.  

Na šátek tedy měla 10 + 3 =

Do odpovědi dopište číslo, které jste vypočítali.

V další slovní úloze si za namaluj malá kolečka, která budou vyjadřovat počet růžových leknínů a 10 v kroužku za lekníny bílé. Za sestav a vypočítej příklad a výsledek také napiš do odpovědi.

Máme? Až tak těžké to určitě nebylo a i na dálku jste to jistě všichni zvládli.

Nyní si ještě procvičíme sčítání a odčítání ve cvičení 6 – nic do sešitu nepřepisuj, výsledky piš do učebnice hned za příklady. Až vypočítáš příklady ve cvičení 8, nezapomeň zjistit, kolik je 6 + 4 a pod výsledné číslo dopsat ve vláčku písmenko I.

Na závěr ještě hezky vyzdob šáteček pro vílu Vodněnku.

A teď si můžeš chvíli procvičovat zrakovou paměť  (ke každému obrázku najdi správný stín)na odkazu:

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/nez-zacneme-cist/zrakova-pamet/stiny-zviratka/pexeso.html

Při hře pexesa jste si jistě odpočali, tak teď ještě malou svačinku a pak si už připravíme slabikáře.

Ještě než je otevřeme, hezky zřetelně si řekneme  Drbu  vrbu  -  drbu vrbu  -  drbu vrbu  - drbu vrbu……..

Kolikrát dokážeš zřetelně říci toto slovní spojení na jedno nadechnutí? Ale pozor, ne abyste u toho modrali!

A teď se zamysli. Kolikaslabičná jsou tato slova? Ano, jsou dvojslabičná. Všimni si, že ale v první slabice chybí samohláska. Jak to je možné? Pokud jste byli ve škole pozorní – a já věřím, že ano – tak si jistě vzpomenete, jak jsme se s podobnými slovy již setkali.  Říkali jsme si, že v češtině mohou samohlásku zastoupit takzvané slabikotvorné souhlásky  - a těmi jsou souhlásky r a l.

V učebnici na str. 77 máme nahoře na stránce obrázky a pod nimi slova, která slabikotvornou souhlásku obsahují. Na prvním řádku máme slova, ve kterých je slabikotvorná souhláska ve druhé slabice:

ka  -  pr,  me  -  tr,  cu  -  kr,  bo  -  br

Na druhém řádku je tato souhláska v první slabice:

s-   na,  chr  -  pa,  vr  -  ba,  vl  -  na

Čtení těchto slov si procvič a přečti si i slova, která jsou v barevných sloupečkách. Červenou pastelkou v nich obloučkem označ slabiku se slabikotvornou souhláskou.

A už na nás čeká poslední úkol. Otevři si písanku na str. 23. Včera jsme napsali prvních 5 slov, dnes ji dokončíme.

Slova král, kraj, vlas pečlivě obtáhni a za přeložení 1x napiš.

Na poslední řádek přepište psacími písmeny slova plot a vlas.

Výborně! Pro dnešek máme hotovo.

Pokud máš chuť, můžeš si ještě zahrát na detektiva a hledat ztracené písmenko ve slovech:

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/budu-dobre-cist/hlaska-a-pismeno-I/doplnujeme-slova/cviceni.html

a procvičovat skládání slov:

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/budu-dobre-cist/hlaska-a-pismeno-P/doplnujeme-slova/cviceni.html

A teď dáme mamince velikou pusu za její pomoc a trpělivost. Maminkám děkujeme i my, bez vás bychom to nezvládly!

Přejeme vám všem hezký den a zdravíme.

D.Živnová a S. Minaříková

Rychle k cíli